keyboard_arrow_up

Consiliul Local Timisoara

Hotararea 278/20.05.2014 privind aprobarea documentaţiei tehnico -economice- faza PT şi a indicatorilor tehnico-economici - faza PT pentru obiectivul de investiţii "Reabilitare termică imobil B-dul Take Ionescu, nr. 31"

20.05.2014

Hotararea Consiliului Local 278/20.05.2014
privind aprobarea documentaţiei tehnico -economice- faza PT şi a indicatorilor tehnico-economici - faza PT pentru obiectivul de investiţii "Reabilitare termică imobil B-dul Take Ionescu, nr. 31"


Consiliul Local al Municipiului Timisoara

Având în vedere Referatul nr. SC2014 - 12246 din 13.05.2014 al Primarului Municipiului Timişoara, domnul NICOLAE ROBU;
Având în vedere avizele Comisiei pentru studii, prognoze, economie, buget, finanţe, impozite şi taxe, Comisiei pentru dezvoltare urbanistică, amenajarea teritoriului şi patrimoniu, Comisiei pentru administrarea domeniului public şi privat, servicii publice şi comerţ, regii autonome şi societăţi comerciale, Comisiei pentru administraţie locală, juridică, ordine publică, drepturile omului şi probleme ale minorităţilor şi Comisiei pentru cultură, ştiinţă, învăţământ, sănătate, protecţie socială, turism, ecologie, sport şi culte din cadrul Consiliului Local al Municipiului Timişoara;
Având în vedere prevederile Ghidului solicitantului pentru Programul Operaţional Regional 2007-2013, Axa prioritară 1 "Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor - poli urbani de creştere", Domeniul major de intervenţie 1.2. "Sprijinirea investiţiilor în eficienţa energetică a blocurilor de locuinţe";
Având în vedere prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr.18/2009, actualizată, privind creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe;
Având în vedere Hotărârea Consiliului Local nr.28 din data de 15.01.2013 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiţii "Reabilitare termică imobil B-dul Take Ionescu, nr. 31";
În conformitate cu prevederile art. 36 alin. (2) lit. b) si alin. (4) lit. d), din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată;
În temeiul art. 45 alin. (2) din Legea nr. 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată şi modificată


HOTARASTE

Art.1: Se aprobă documentaţia tehnico-economică - faza P.T.pentru obiectivul de investiţii "Reabilitare termică imobil B-dul Take Ionescu, nr. 31", conform Anexei nr.1 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.2: Se înlocuieşte Anexa la Hotărârea Consiliului Local nr.28 din data de 15.01.2013 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiţii "Reabilitare termică imobil B-dul Take Ionescu, nr. 31" cu Anexa nr.2 la prezenta hotărâre.
Art. 3: Cu aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se încredinţează Direcţia Tehnică şi Direcţia Economică din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara;
Art. 4: Prezenta hotărâre se comunică:
Instituţiei Prefectului - Judeţul Timiş;
- Primarului Municipiului Timişoara;
- Direcţiei Urbanism;
- Direcţiei Tehnice;
- Direcţiei Economice;
- Direcţiei de Mediu;
- Direcţiei Dezvoltare;
- Direcţiei Clădiri, Terenuri şi Dotări Diverse;
- Direcţiei Instituţii Şcolare, Medicale, Sportive şi Culturale;
- Direcţiei Comunicare;
- Biroului Audit;
- Biroului Managementul Calităţii;
- Corpului de Control şi Antifraudă al Primarului;
- Mass-media locale.


Presedinte de sedinta
RADU ŢOANCĂ
Contrasemneaza
SECRETAR IOAN COJOCARI

Atasament: Anexa_2.pdf

Anexa nr.2 la HCL nr. INDICATORI TEHNICO – ECONOMICI – FAZA PT DENUMIRE PROIECT REABILITARE TERMICĂ IMOBIL

B-dul Take Ionescu nr. 31

AMPLASAMENT Municipiul Timişoara, B-dul Take Ionescu nr. 31

TITULARUL INVESTIŢIEI Primăria Municipiului Timişoara, Bdul. C.D.Loga, nr.1 BENEFICIARUL INVESTIŢIEI Asociaţia de proprietari B-dul Take Ionescu nr. 31 NUMAR PROIECT 100/43-TAKE 31 DATE TEHNICE: Anul construirii: 1972 Regim de inălţime: S+P+4 Număr apartamente: 20 Suprafaţa construită: 387 mp Suprafaţa construită desfăşurată: 1935 mp Aria utilă totală: 1509 mp Sistemul constructiv: panouri mari semifabricate INDICATORI: Valoarea totală a investiţiei inclusiv T.V.A. 493.742,00 lei (C+M – 429.658,38 lei ) din care:

Valoare cheltuieli eligibile 456.388,470 lei Valoare cheltuieli neeligibile 37.353,530 lei

CONTRIBUTIA LA CO-FINANŢARE: 1. Cheltuieli eligibile - Contribuţia U.E. (60%) 273.833,080 lei - Contribuţia U.A.T (20%) 91.277,695 lei - Contribuţia Asociaţie proprietari (20%) 91.277,695 lei 2. Cheltuieli neeligibile - Contribuţia U.A.T 18.676,765 lei - Contribuţia Asociaţie proprietari 18.676,765 lei

DIRECTOR DIRECŢIA TEHNICĂ CHIŞ CULIŢĂ

Atasament: Referat.pdf

ROMÂNIA APROBAT, MUNICIPIUL TIMIŞOARA PRIMAR DIRECŢIA TEHNICĂ NICOLAE ROBU SERVICIUL ENERGETIC ŞI MONITORIZAREA SERVICIILOR DE UTILITĂŢI PUBLICE COMPARTIMENTUL EFICIENTIZARE ENERGETICĂ CLĂDIRI Nr. SC2014-

REFERAT

privind aprobarea documentaţiei tehnico-economice – faza PT şi a indicatorilor tehnico-economici - faza PT, pentru obiectivul de investiţii

Reabilitare termică imobil B-dul Take Ionescu, nr. 31 ”

În vederea continuării procedurii de selecţie a cererilor de finanţare, depuse pentru finanţare prin Programul Operaţional Regional 2007-2013, Organismul Intermediar – ADR Vest, solicită prin adresa nr.CDT2014-258/06.03.2014, actualizarea documentaţiei tehnico-economice a proiectelor, inclusiv a indicatorilor tehnico-economici – faza PT, în conformitate cu forma finală a bugetelor verificate şi modificate în etapa de evaluare tehnică şi financiară. Drept urmare, propunem aprobarea documentaţiei tehnico-economice - faza PT şi a indicatorilor tehnico-economici - faza PT, pentru obiectivul de investiţii “ Reabilitare termică imobil B-dul Take Ionescu, nr. 31 ”. Valoarea totală estimată a investiţiei inclusiv TVA, este de 493.742,00 lei (C+M - 429.658,38 lei), din care:

Valoare cheltuieli eligibile - 456.388,47 lei Valoare cheltuieli neeligibile - 37.353,53 lei

CONTRIBUŢIA LA CO-FINANŢARE: 1. Cheltuieli eligibile - Contribuţia U.E. (60%) - 273.833,080 lei - Contribuţia U.A.T (20%) - 91.277,695 lei - Contribuţia Asociaţie proprietari (20%) - 91.277,695 lei 2. Cheltuieli neeligibile - Contribuţia U.A.T - 18.676,765 lei - Contribuţia Asociaţie proprietari - 18.676,765 lei

VICEPRIMAR SECRETAR DAN DIACONU IOAN COJOCARI

DIRECTOR DIRECŢIA ECONOMICĂ DIRECTOR DIRECŢIA TEHNICĂ SMARANDA HARACICU CULIŢĂ CHIŞ

ŞEF SERVICIU CONSILIER

IOAN ZUBAŞCU CRISTINA BABESCU

SERVICIUL JURIDIC

Red/Dac C.B. Ex.1

Atasament: Anexa_nr._1.pdf

Anexa nr.1 la HCL PROIECT NR. 100/43-TAKE 31 REABILITARE TERMICA IMOBIL B-dul Take Ionescu nr. 31 scara ATB Amplasament Municipiul Timişoara, B-dul Take Ionescu nr. 31 Titularul Investiţiei Primaria Municipiului Timişoara, Beneficiarul investitiei Asociaţia de proprietari din B-dul Take Ionescu nr. 31 scara A+B Proiectant general S.C. PROIECT C&A S.R.L. Faza P.T.+C.S. IANUARIE 2013

FOAIE DE CAPAT Denumirea proiectului Amplasament Titularul Investitiei Beneficiarul investitiei Proiectant general Numar proiect Faza de proiectare Data REABILITARE TERMICA IMOBIL B-dul Take Ionescu nr. 31 scara A+B Municipiul Timisoara, B-dul Take Ionescu nr. 31 Primaria Municipiului Timisoara, B-dul C.D. Lopa, Nr.1 Asociatia de proprietari din B-dul Take Ionescu nr. 31 scara A+B S.C. PROIECT C&A S.R.L. Timisoara, str. Lotusului, nr. 23 Ing. PALADE Cristian 100/43-TAKE 31 P.T.+C.5.

BORDEROU A. Piese scrise Foaie de titlu Foaie de capat Lista si semnaturile proiectantilor Borderou Certificat de Urbanism Extras de Carte Funciara Memoriu tehnic Program de control al calitatii lucrarilor proiectate si in curs de executie Referat de verificare cerinta A — Rezistenta si stabilitate Referat de verificare cerinta C —Siguranță la foc Caiete de sarcini B. Piese desenate Pian de incadrare in zona Plan de situatie Plan subsol Plan parter existent/propus Plan etaj curent existent/propus Plan invelitoare existent/propus Fatada principala existenta/propusa Fatada principala existenta/propusa Fatada lateral dreapta existenta/propusa Fatada lateral stanga existenta/propusa Tablou tamplarie Detalii de executie Intocmit ing. PALADE CRISTIAN,

| PROIECT ORA SRL | MEMORIU TEHNIC 1.DATE GENERALE Si DE RECUNOASTERE A LUCRARII Denumirea proiectului Reabilitare termica imobil B-dul Take Ionescu nr. 31 scara A+B Amplasament Timisoara, B-dul Take Ionescu nr. 31 Titularul Investitiei Primaria Municipiului Timisoara, Benelficiarul investitiei Asociatia de proprietari din B-dul Take lonescu nr. 31 scara A+B Proiectant general S.C. PROIECT C&A S.R.L. Faza PT+CS. 2. DESCRIERE GENERALA Amplasament Imobilul se afla intr-un cartier foarte mare de locuinte al orasului situat în zona centrala a orasului. Artera principala intens circulata are pe ambele parti imobile de locuinte avand un regim de inaltime S+P+10 Descrierea imobilului Imobilul are un regim de inaltime S+P+4, are forma in plan simetrica, este un tronson de capat- mijloc-capat si are 2 scari. Este compus din 20 apartamente din care: 14 apartamente cu 3 camere, 6 apartamente cu 4 camere. Conditii de clima si regimul pluviometrie Factorii climatici determina existenta unui climat temperat continental moderat, cu influente mediteraneene si oceanice, specific zonelor de campie din Campia Banatului. Conditiile climatice din zona pot fi sistematizate prin urmatorii parametrii: Y Temperatura aerului: - media lunara minima: -(1+2)'C in ianuarie; - - media lunara maxima: +(21+23) "C în iulie; - temperatura minima absoluta: -35,3"C in ian. 1963 - _ temperatura maxima absoluta: +41,0'C in aug. 1952 Y' Precipitatii; - media anuala: 580+590 mm. - media lunara maxima: 80-88 mm in iunie - cantitatea maxima in 24h100 mm Y Vantul: - directii predominante: nord - sud Geologia Adancimea maxima de inghet: 0,70 m, conform STAS 6054-77.

Terenul de fundare este constituit din zone cu umpluturi de grosimi mari 3-6 m caracterizate de neomogenitate. Seismicitatea In conformitate cu Codul P100-1/2006, perioada de colt este T,= 0,70 sec. Factorul de amplificare dinamica maxima a acceleratiei orizontale a terenului de catre structura fi, = 3, iar acceleratia orizontala a terenului pantru proiectare a,=0,16 g. Categoria de importanta si clasa de importanta Constructia proiectata se incadreaza la CATEGORIA “C” DE IMPORTANTA NORMALA (conform HGR ur. 766/1997) CLASA INI -constructii de tip curent (conform NP 100- 2006) Prezentarea proiectului pe specialitati Situatia existenta. Imobilul a fost construit in anul 1972. Arhitectura Imobilul are functiunea de locuinte la etaje, parterul fiind comercial. Regimul de inaltime este S+P+4, are forma in plan simetrica, este un tronson de capat-mijloc-capat si are 2 scari. Este compus din 20 apartamente din care: 14 apartamente cu 3 camere, 6 apartamente cu 4 camere, acoperisul este de tip terasa necirculabila, iar invelitoarea este din membrana bituminoasa Peretii exteriori sunt realizati din panouri mari tristrat din beton armat (ba) si vata minerala (vm) (22 cm) avand stratul interior de rezistenta de 9.5 cm, termoizolatie vata minerala de 7,5 Fatada principala este realizata cu beton aparent cu textura rugoasa. Pe fatada nu sunt balcoane sau logii. . Fatada este fara degradari vizibile. Fatada posterioara este realizata cu beton aparent cu textura rugoasa. Pe fatada sunt 4 logii, Fatada este fara degradari vizibile. Fatada laterala stanga este realizata cu beton aparent cu textura rugoasa. Pe fatada nu sunt balcoane sau logii. . Fatada este fara degradari vizibile. Fatada laterala dreapta este realizata cu beton aparent cu textura rugoasa. Pe fatada nu sunt balcoane sau logii. . Fatada este fara degradari vizibile. Finisajele interioare: Î& casa scarii peretii sunt tencuiti si gletuiti si zugraviti cu zugraveli pe baza de var, pardoseala în casa scarii este de tip mozaic. Pardoseaua subsolului este de tip beton sclivisit; peretii subsolului sunt nefinisati. Tamplaria exterioara a'ferestrelor a fost initial din lemn cu geam din doua foi de sticla simpla. Majoritatea tamplariei a fost inlocuita cu tamplarie din PVC sau aluminiu cu geam termoizolant. Usa principala de acces in cladire este din tamplarie metalica. Imobilul nu este prevazut cu un acces secundar. lmobilul are 20 logii.

_ = CA m La “a a > ta = Structura Cladirea are structura de rezistenta din panouri mari prefabricate Dispunerea peretilor este in sistem fagure avand travei de 4.8, 3.6, 3 m si deschideri de 4.8 m Terenul de fundare este constituit din zone cu umpluturi de grosimi mari 3-6 m caracterizate de neomogenitate. Infrastructura este alcatuita din peretii de subsol avand 20 cm grosime, iar fundatia este continua din beton realizat monolit Peretii exteriori sunt portanti din panouri mari tristrat din beton armat (ba) si vata minerala (vm) (22 cm), peretii interiori sunt panouri mari prefabricate de 14 cm grosime. Planseele sunt din semipanou de 15 din beton armat prefabricat, scarile sunt cu 2 rampe din beton armat prefabricat, iar acoperisul este de tip terasa necirculabila. Utilitati Cladirea are urmatoarele utilitati : telefonie alimentare cu energie electrica de joasa tensiune alimentare cu apa rece din reteaua orasului alimentare cu gaz natural din reteaua orasului alimentare cu agent termic de la punctul termic alimentare cu apa calda menajera de la punctul termic Proiectul nu propune modificarea modului de asigurare a utilitatilor Instalatii Starea instalatiei de incalzire este buna. Conductele de incalzire si apa calda din subsol au izolatia intr-o stare tehnica buna . Exista robineti de izolare coloane. Majoritatea caloriferelor din imobil sunt noi. Reparatii la instalatii facute in ultimii 10 ani: SCHIMBAT COLOANE INCALZIRE SCHIMBAT COLOANE APA CALDA SCHIMBAT COLOANE APA RECE SCHIMBAT COLOANE GAZ Evaluarea cladirii Aspecte generale din punct de vedera al structurii: Datorita ritmului ridicat de realizare a blocurilor de locuit, - in multe cazuri din cauza conditiilor dificile de executie (noaptea, timp friguros, manopera putin calificata) s-au produs si derapaje de la calitatea constructiei. Deficientele cele mai frecvente au fost: O Graifuirea (indoirea) mustatilor de imbinare intre panourile unui nivel si urmatorul i Betoane cu segregari in centuri si monolitizari O Rezemari defectuoase ale planselor pe peretii interiori DI Izolatia termica din rostul vertical, la peretii exteriori, deteriorata Izolatia termica a panourilor exterioare are multe punti termice |

Dintre aspectele pozitive tinand cont de perioada proiectarii privind alcatuirea structurii trebuie sa mentionam urmatoarele: -forma regulata in plan a cladirii -existenta unei infrastructuri care s-a dovedit capabila sa transfere la teren eforturile aduse de peretii structurali, fara aparitia unor degradari in elementele infrastructurii; -asigurarea unei rigiditati constante, fara schimari bruste de la un nivel la altul; Aspecte generale legate de termoizolatii La peretii exteriori, termoizolatia este discontinua, cele 2 straturi din beton fiind solidarizate prin nervuri din beton. Punti termice apar si la monolitizarea dintre panouri. Starea tehnica a terasei este fara degradari vizibile si fara infiltratii. Termoizolatia a fost realizata din zgura expandata Planseul peste subsol nu este prevazut cu termoizolatie. Majoritatea tamplariei a fost inlocuita cu tamplarie din PVC sau aluminiu cu geam termoizolant. Din totalul de 20 logii/balcoane ale imobilului 15 sunt inchise cu tamplarie cu geam termopan si 5 sunt deschise sau inchise cu tamplarie metalica fara geam termoizolant 3. DESCRIEREA LUCRARILOR PREVAZUTE IN PROFECT 3.1 Principiile care au stat la baza alegerii solutiei Termoizolarea peretilor exteriori se face pe exterior cu polistiren expandat ignifuat de 10 cm grosime. La cladirile avand inaltimea peste 20 de metri din conditii de evitarea propagarii focului de la un nivel la altul, in dreptul fiecarui planseu pe o latime de 30 cm termoizolatia se va face cu vata minerala de 10 cm aplicata similar cu termosistemul La cladirile care au locuinte si la parter se va realiza o termoizolare a soclului cu 8 cm din polistiren extrudat, iar aceasta va fi armat cu plasa dubla din fibra de sticla Toate ferestrele care nu au geam termoizolant vor fi schimbate cu ferestre din PVC cu profil pentacameral si geam termoizolant cu exceptia acelora care sunt spre logii sau balcoane Toate logiile sau balcoanele care sunt deschise sau care sunt inchise cu tamplarie fara geam termoizolant VOR FI INCHISE CU TAMPLARIE PVC CU GEAM TERMOIZOLANT Alegerea acestei variante are la baza urmatoarele considerente:

Din punct de vedere economic aceasta varianta este mai avantajoasa de cele mai multe ori pentru ca ea substituie alte operatii precum:-1) termoizolarea placii balconului/logiei pe ambele parti- astfel pentru balconul deschis sau inchis necorespunzator implica desfacerea straturilor de finisaj si beton de panta pana la placa balconului si dispunerea unei termoizolatii din polistiren extrudast de 5 cm si refacerea tuturor straturilor- pentru balconul de sub- termoizolarea cu polistiren extrudat de 5 cm de la interior si refacerea finisajelor 2)termoizolarea identica pentru placa de deasupra , 3) schimbarea tamplariei dupa caz, 4)termoizolarea peretelui 5) repararea sau chiar refacerea parapetului cand acesta este metalic 6) termoizolarea parapetului Din punct de vedere al disconfortului creat varianta propusa nu il afecteaza decat pe locatarul care nu a facut modernizarea tamplariei nu si pe cei deasupra si de sub acel apartament care ar putea fi deja modernizate. Din punct de vedere al timpului inchiderea balcoanelor/logiilor deschise este o operatie mai rapida si care nu presupune operatiuni consumatoare de manopera atat de mare deoarece in cazul balcoanelor deschise implica desfacerea parapetilor si inlocuirea acestora cu tamplarie pana la partea superioara avand la partea inferioara o zona opaca din panouri albe termoizolante Termoizolarea planseului peste subsol se face cu polistiren de 5 cm grosime. Stratul termoizolant se aplica pe intradosul planssului peste subsol. Acesta se prelungeste pe verticala pe grinzi si pereti pe 30 cm. Termoizolarea ultimului planseu: 1)daca a fost realizata mansarda atunci deasupra ultimului planseu fiind spatiu incalzit nu se pune problema termoizolarii, 2) daca acoperisul este tip sarpanta realizarea termoizolarii se face cu menținerea stratului termoizolant existent, inclusiv a şapei de protecţie, repararea ei, urmată de montarea unui strat termoizolant din polistiren expandat de 12 cm protejat cu o sapa din beton armat de 4 cm. 3) daca acoperisul este terasa se realizeaza un sistem termohidroizolant in una din urmatoarele variante: A) pastrarea tuturor straturilor existente atunci cand strarea hidroizolaici existente e buna si nu exista acumulari de apa in termoizolatia existenta si dispunerea termoizolatiei de 12 cm din polistiren expandat si a hidroizolatiei,B) indepartarea hidroizolatiei existente daca aceasta este degradata dar nu sunt acumulari de apa in termoizolatia existenta si dispunerea termoizolatiei de 12 cm din polistiren expandat si a hidroizolatiei, C) indepartarea hidroizolatiei si a termoizolatiei existente in cazul in care termoizolatia are acumulari de apa insemnate si dispunerea termoizolatiei de 12 em din polistiren expandat si a hidroizolatii noi. Toate straturile vor fi conform detaliilor si caietelor de sarcini Pentru reabilitarea instalatiilor se au in vedere urmatoarele lucrari:- montarea robinetilor cu cap termostatat la toate caloriferele din apartamentele la care exista acordul proprietarului pentru acest tip de lucrare, izolarea conductelor din subsol daca starea izolatiei este degradata sau lipseste.

8 10 11 1 SIL La cladirile care au spatii comerciale la parte conform proiectului initial al cladirii parterul nu se termolzoleaza si prezentul Ghid permite tratarea diferita "Prin excepție, daca blocul a fost construit cu spatii comerciale la parter, iar proprietarii acestor spatii nu sunt de acord cu reabilitarea termica a acestora, se poate depune un proiect pentru reabilitarea blocului fata spatiile comerciale de fn parter”. La acestea se va realiza termoizolarea obligatorie a intradosului balcoauelor ds la primul nivel de locuinte respectiv zona aferenta de casa scarii si o portiune de 50 cm sub plauseul de peste parterul comercial in zonele in care nu exista partile vitrate ale magazinelor, Nu se pune problema termoizolarii planseului peste parter. La blocurile care au zone realizate cu caramida aparenta nu se va monta termosistemul decat dupa inlaturarea totala a caramizii aparente deoarece aceste zone prezinta Un tisc more de desprindere in timp si astfel ar antrena si termosisteraul ducand la pagube insemnate si posibile ; accidente Fa La blocurile cate au panourile realizate cu amprentare de suprafata, termosisternul go va realiza în 2 etape, în prima se for aduce si acele zone in acelasi plan prin montarea unui polistiren de, î densitate mai mare si apoi se va aplica termosistemul de 10 cam asigurandu-se prinderea sigura intre cele doua. | Finisajele propuse vor fi în culori deschise conform caietelor de satcini si planselor de executie, pastrand pe cat posibil cromatica initiala a imobilului 3.2 DESCRIEREA LUCRARILOR PRECONIZATE Descrierea lucrarilor de baza (lucrari de inferventie prevazute la art.4 Mit, a)-d) din Ordonanta de Pentru reabilitare se propun urmatoarele lucrari: termica a peretilor exteriori (exceptand peretii de la rosturi), inclusiv a parapetilor de la logii, balcoane si a aticulii, cu fermasistene cm polistiren expandat | ignijugat de fatada cu o grosime de 10 cm respectiv cu d am polistiren extrudat la soclu avand urmatoarele caracteristici tehnice minimale. al) polistiren expandat iguifugat (EPS)-pentru camp curent fatada opaca: Efortul de compresiune al plăcilor la o deformaţie de 10% - CS(10) "min, 80 kPa Rezistenţa la tracțiune perpendiculară pe feţe TR. : | min, 120 Codul de identificare conform SR-EN 13163:2009 este: EPS100 — EN 13183 - W2—52 — P4 — BS 150 — CS (10) 100 - DS (N) 2 -DS (70, )2 - TR 120 vezistenta la foc B-s2,d9, conform SR-EN 13501-1+A1-2010 22) polistiven extrudat ignifuzat cm pentru soclu: , Codul de identificare conform SR-KN 13163:2009 este: XPS-EN TEL CS(10/)300-WL(T)0.7-WD(V)3-MU150-FT2Z clasa de rezistenta la foc e” conform SR-EN 13501-1+A1-2010 (SĂ A A are b) _vată minerală bazaltică (MW)*: -NJ ESTE oră , Rezistența la compresiune sau efortul la compresiune a plăcilor pei He 10% - n a Ian tir, AST! AT, 4 ” a nasi | |

a 8 CTESA SRL re = “n Du Codul de identificare conform SR-EN 13162:2009 este: MW — EN 13162 — T5S — DS (T+) — CS (10/Y) 20 - TR 190 WS -clasa de rezistenta la foc Al, conform SR-EN 13501-1+A1- 2010 *utilizata pe fasii de 30 cm latime avand 10 cm grosime si aplicata la nivelul planseelor cladirilor avand inaltimea peste 20 de metri Operatii de pregatirea suprafetelor conform caietelor de sarcini: (1) Localizarea şi înlăturarea porțiunilor cu tencuială neaderentă şi a zonelor cu beton segregat sau cu alte degradări; (2) Înlăturarea tencuielilor atacate de mucegai, alge, licheni, muşchi, etc. şi a placărilor ceramice; (3) Rectificarea tencuielii şi a suprafețelor de beton carbonatat, utilizându-se mortar compatibil; (4) Rectificarea rosturilor de pe conturul panourilor prefabricate sau dintre tronsoanele imobilelor învecinate; (5) Efectuarea străpungerilor necesare instalațiilor (hote, coşuri centrale termice); (6) Încheierea lucrărilor de reparații sau de înlocuire a tâmplăriei exterioare (ferestre şi uşi) precum şi a izolației hidrofuge a terasei, dar înainte de fixarea copertinelor pe atice. Operatii propriu-zise de aplicarea sistemului Se incep dupa terminarea inlocuirii tamplariilor conform proiectului si dupa ce este pregatit stratul suport conform lA Se traseaza orizontalitatea si se monteaza cu dibluri metalice profilul de soclu la cota din plansele de executie Se aplica placile in randuri paralele de jos in sus prin lipire cu adeziv conform prevederilor din caietul de sarcini Se fixeaza diblurile in "T" conform caietelor de sarcini Se aplica grundul de baza (masa de spaclu) si se inglobeaza plasa pentru armare respectand prevederile din caietele de sarcini Se aplica finisajul din vopsea decorativa cu specificatiile cromatice din plansele de executie si respectand prevederile din caietele de sarcini Golurile ferestrelor se bordeaza cu polistiren extrudat de 3 cm grosime La cladirile avand inaltimea peste 20 de metri din conditii de evitarea propagarii focului in dreptul fiecarui planseu pe o latime de 30 cm termoizolatia se va face cu vata minerala de 10 cm aplicata similar cu termosistemul Reguli generale: Se indeparteaza elementele decorative ale parapetilor balcoanelor (realizate din sticla decorativa sau elemente prefabricate). La balcoanele inchide cu tamplarie PVC se va proceda cu atentie deoarece in unele cazuri balustradele existente au fost folosite impropriu ca elemente de legatura si rigidizare ale parapetului nou creat. Obligatoriu va fi evaluata integritatea acestor parapeti inainte de aplicarea termosistemului. La balcoanele inchise cu Tamplarie PVC cu parapet din panel placa balconului va fi termoizolata pe grosimea ei si finisata ca si fatada in camp. Se va dispune un glaf din tabla cu picurator conform planselor de detalii.

PCIE m a m n ELA Toate muchiile orizontale iesite din fatada vor fi prevazute in sistemul termoizolant cu profil din PVC si aripioare de 10 cm din fibra de tip picurator. Acestea se vor monta odata cu masa de spaclu armata. Se considera incluse in sistemul termoizolant toate profilele necesare conform cu specificatiile producatorului chiar daca aceste profile nu apar explicit in listele de cantitati. Inlocuirea tamplariei din leran si metal cu tamplarie etansa cu rama din PVC, având minim 3 camere si geamuri duble, tratate low-e si inlocuirea usilor de acces in cladire cu usi din PVC cu geam termoizolant, Tamplaria trebuie dotata cu dispozitive/fante/grile pentru aerisirea controlata a spatiilor ocupate şi evitarea aparitiei condensului pe elementele de anvelopa Operațiunile de înlocuire tamplariei, se efectuează înainte de aplicarea termosistemului după operațiunile de rectificare a suprafeței suport La montarea ferestrelor şi uşilor se vor respecta poziția, numărul şi distanțele între şuruburile de ancorare indicate de producător. Se va face conform tabloului de tamplarie din plansele de După fixarea tâmplăriei în golul zidăriei şi a glafului interior se va executa umplerea rostului dintre toc şi zidărie cu material termoizolant şi protecția acestuia pe fața de la interior şi de la Glaful exterior al ferestrelor se va monta după aplicarea pe faţadă a termoizolației şi a stratului de tencuială armată, inclusiv racordul acestora cu tocul tâmplăriei După fixarea glafului exterior, pe conturul acestuia se va aplica un chit pentru evitarea infiltrației apei din precipitații între perete şi izolaţia termică Montarea şi efectuarea probelor de funcţionare a tâmplăriei constituie fază determinantă Principalale caracteristici ale tamplariei Comportarea la încovoiere din vânt clasa B2 ARME: ferestre: min. 10.000 cicluri Rezistența la deschidere-închidere repetată uşi:min. 100.000 cicluri Etanşeitatea la apă min. clasa SA Permeabilitatea la aer min. clasa 3 Numărul minim de schimburi de aer 0,5 schimburi /oră Izolarea la zgomot aerian min.25 dB Cerințe constructive pentru tâmplărie exterioară termoizolantă din profile PVC cu glaf exterior: - Profil cu 5 camere, culoare albă; - Clasa A; - Armătură oțel zincat; - Grilă de ventilație mecanică; 10

- Geam termoizolant dublu 4-16- 4, low-E; - Feronerie oscilo-batantă cu închideri multipunct; - Glaf exterior. 3 Inchiderea Balcoanelor;logiilor - Operatiunea este similara cu cea de schimbare a tamplariei si are scop imbunatatirea aspectului cladirii. Tamplaria este etansa cu rama din PVC, având minim S camere si geamuri duble, tratate low-e. Tamplaria trebuie dotata cu dispozitive/fante/grile pentru aerisirea controlata a spatiilor ocupate şi evitarea aparitiei condensului pe elementele de anvelopa. Operatiunea se face conform tabloului de tamplarie din plansele de executie si caietelor de sarcini. Principalele caracteristici ale tamplariei precum si cerintele constructive sunt aceleasi de la punctul 3 Este interzisa cu desavarsire orice modificare a dimensiunilor golurilor existente. Inainte de inaintarea comenzii pentru realizrea tamplariei se vor verifica individual toate dimensiunile golurilor si se vor adiluce la cunostinta proiectantului toate neconcordantele Logia tip ] se inchide cu tamplarie din PVC care reazema pe parapetii din beton existenti. In cazul in care se constata degradari ale acestora se anunta proiectantul Legat de inchiderea logiilor/balcoanelor se impun urmatoarele precizari:- balcoanele prezinta o vulnerabilitate datorata pe de o parte unor compromisuri legate de solutia tehnica impusa de prefabricare : armaturile balcoanelor au fost ancorate de obicei doar in centura si pe de alta parte conditiilor de executie, a ritmului de lucru in care au fost realizate aceste cladiri si care a dus la abateri considerabile de pozitionare a armaturilor (acestea au fost calcate si astfel inaltimea utila a sectiunii s-a micsorat). Prin inchiderea balcoanelor/logiilor acestea devin spatiu interior totusi avand in vedere cele mentionate mai sus, se impune eviterea transformarii acestor balcoane in spatii de depozitare, De asemenea la balcoanele deja inchise cu tamplarie termopan parapetii existenti ai inainte de aplicarea termosistemului se face o inspectare riguroasa a prinderilor si in cazul in care se observa orice degradari se anunta proiectantul. Inainte de lansarea comenzii pentru tamplarie se va masura obligatoriu individual fiecare balcon la toate colturile atat pe verticala cat si pe orizontala de catre furnizorul tamplariei. Daca la acelasi balcon se constata diferente mai mari de 1.2 cm (sau max 1% din lungimea consolei) intre distanta masurata pe verticala langa perete si cea masurata pe verticala la capatul consolei se anunta ISC, deoarece acest lucru ar putea proveni dintr-o deformare(sageata) exagerata si se impun investigatii suplimentare. 11

BP TIC CIA, 4 Raabilitare termica planseu peste subsol - Stratul termoizolant se aplica pe intradosul planseului peste subsol, Acesta 'se prelungeste pe verticala pe grinzi si pereti pe 30 om, Termosistemul compact se realizeaza din polistiren expandat cm lipit cu adeziv si fixat mecanic cu dibluri care se protejeaza cu tencuială -clata indsajul va fi realizat sub forma unor zugraveli lavabile $ Reabilitare termica planseu terasa La acoperișurile terasa reabilitarea tormolzolației se exocută într-o structură complexă termolhidroizolantă, cu personal calificat în specialitatea hidroizolații şi terracizolații. Hidroizolatia existenta se utilizeaza ca bariera de vapori a sistemului termohidroizolant nou. Peste aceasta se aplica prin lipire termoizolatia din polistiren expandat de 12 cm, Peste acesta se aplica o membrana bitnmoasa substrat autoadeziva de 2 mm grosime si deasupra hidroizolatia din membrana hidroizolanta autoprotejata cu granule minerale (4,5 kg/mp). Opetatiunile se realizeaza confoim caietelor de aarcini si a tuturor reglementările tehnice în vigoare. aliza conform solutiei din proiectul de executie ca structura hidroizolanta cu membrane dublu armate având grosimea utilă (fără strat de protecție) de minim 6 nam sudate cu flacăra de membrana autoadeziva lipita pe polistiren in totala aderenta conf prevederilor din NP040-2002 si din caietele de sarcini CARACTERISTICI POLISTIREN Bfortul de compresiune a plăcilor la o deformație de 10% - CS(10) Rezistența la tracțiune perpendiculară pe feţe -TR CARACTERISTICI MEMBRANE BITUMINOASE PENTRU HIDROIZOLATIE Forţa de rupere la tracțiune longitudinal transversal Stabilitatea la cald Flexibilitatea la rece Rezistenţa la perforare statică PAC A PE far se

6 7 ara & SRL, Lucrarile constau in montarea de robineti cu cap termostatat la radiatoarele din apartamentele proprietarilor care si-au dat acordul pentru acest tip de lucrare Lucrarile constau in repararea betonului de monolitizare dintre panouri, a fisurilor din acestea indepartarea acolo unde este cazul a decoratiunilor de la balcoane si logii alcatuite din armociment, sticla armata sau grilaj metalic precum si repararea trotuarelor din jurul cladirii la terminarea lucrarilor 3.3 Concluziile Expertizei Tehnice şi Auditului Energetic EXPERTIZA TEHNICA Conform Expertizei Tehnice NR 32/2012 efectuata de Expert Tehnic : Dr. ing. MARINOV L. VICTOR-RADU, certificat nr. 151 au rezultat urmatoarele: 1 Reabilitarea termica nu modifica gradul de asigurare al constructiei. Constructia are rezerve sa preia incarcarile suplimentare aduse de reabilitarea termica. 2 Reabilitarea termica se poate realiza fara a fi necesare interventii de consolidare a structurii existente 3 Schimbarea tamplariilor se va face fara modificarea dimensiunilor golurilor 4 Logiatip 1 se inchide cu tamplarie din PVC care reazema pe parapetii din beton existenti. In cazul in care se constata degradari ale acestora se anunta proiectantul Legat de inchiderea logiilor/balcoanelor se impun urmatoarele precizari:- balcoanele prezinta o vulnerabilitate datorata pe de o parte unor compromisuri legate de solutia tehnica impusa de prefabricare : armaturile balcoanelor au fost ancorate de obicei doar in centura si pe de alta parte conditiilor de executie, a ritmului de lucru in care au fost realizate aceste cladiri si care a dus la abateri considerabile de pozitionare a armaturilor (acestea au fost calcate si astfel inaltimea utila a sectiunii s-a micsorat). Prin inchiderea balcoanelor/logiilor acestea devin spatiu interior tofusi avand in vedere cele mentionate mai sus, se impune eviterea transformarii acestor balcoane in spatii de depozitare. De asemenea la balcoanele deja inchise cu tamplarie termopan parapetii existenti ai inainte de aplicarea termosistemului se face o inspectare riguroasa a prinderilor si în cazul in care se observa orice degradari se anunta proiectantul. Inainte de lansarea comenzii pentru tamplarie se va masura obligatoriu individual fiecare balcon la toate colturile atat pe verticala cat si pe orizontala de catre furnizorul tamplariei. Daca la acelasi balcon se constata diferente mai mari de 1.2 cm (sau max 1% din lungimea consolei) intre distanta masurata pe verticala langa perete si cea masurata pe verticala la capatul consolei se anunta ISC, deoarece acest lucru ar putea proveni dintr-o deformare(sageata) exagerata si se impun investigatii suplimentare. 13

5 Lucrarile de termoizolare a peretilor vor începe dupa curatirea prealabila a suprafetelor si indepartarea placarilor. Daca in decursul acestui proces se descopera fisuri sau crapaturi ale elementelor portante se anunta de indata proiectantul si expertul 6 Desfacerea straturilor existente de hidroizolatie, termoizolatie si beton de panta, daca acestea se vor inlocui, se va face mecanizat cu scule usoare care nu produc vibratii mari pentru a nu afecta structura de rezistenta AUDITUL ENERGETIC Conform Auditului energetic NR 30 din octombrie 2012 efectuata de Auditor Energetic, gr.l, c+i: ing. OLARU VASILE, certificat nr. 01040 au rezultat urmatoarele: Solutia 1 (SI) - Sporirea rezistentei termice a peretilor exteriori peste valoarea de 2,5 m2k/W prevazuta de norma metodologica de aplicare a OG 18/2009, prin izolarea termica a peretilor exteriori cu un strat de polistiren expandat ignifugat de 10 cm grosime, inclusiv protectia acestuia si aplicarea tencuielii exterioare. La aplicarea termosistemului se va acorda o atentie deosebita acoperirii puntilor termice existente. Solutia 2 (S2) -Inlocuirea tamplariei existente din lemn cu tamplarie termoizolanta etansa cu rama din PVC, având minim 5 camere si geamuri duble, tratate low-e si eventual cu strat de Argon, Pentru asigurarea calitatii aerului interior si evitarea cresterii umiditatii interioare tamplaria va fi prevazuta cu fante higroreglabile Solutia 3 (S3) - Sporirea rezistentei termice a terasei peste valoarea minima de 3,5 m2K/W prevazuta de norma metodologica de aplicare a OG 18/2009, prin îndepartarea straturilor exterioare pana la planseu si montarea unui nou strat termoizolant din 12 cm polistiren expandat si realizarea unei hidroizolatii din membrane bituminoase Solutia 4 (S4) - Sporirea rezistentei termice a placii peste subsol peste valoarea minima de 1,25 m2K/W prevazuta de norma metodologica de aplicare a OG 18/2009 si completata de 0G63/2012, prin fixarea, lipirea sau prinderea cu dispozitive mecanice a unui strat termoizolant realizat din placi din polistiren expandat de 5 cm grosime sau vata minerala Certificatul de performanta energetica atribuie -cladirii de referinta clasificarea energetica "B" si un indice de emisii echivalent CO2 anual de 37.67 kg/mp. -nota energetica a cladirii reale tinand cont de penalizari este 86.43. -Cladirea se incadreaza in clasa de eficienta energetica C conform metodologiei din MCOOLPIII. Concluziile auditului enrgetic: 14

6.1 Pachetul (P1) alcatuit din S1+S2+S3+5S4 asigura o economie de energie pentru încalzire anuala de 141364 kWh/an, in tone echivalent petrol, 183.21 tep reprezentand o reducere a consumului pentru incalzire cu 62.36%. Reducerea anuala a emisiilor de gaze cu efect] de sera echivalent CO2 este de 33927 kg/an 3.4 Durata preconizata a lucrarilor Durata de realizare a lucrarilor 56 zile Durata perioadei de garantie a lucrarilor(ani de la receptia terminarii 5 ani 4. CONDITII PRIVIND CALITATEA MATERIALELOR Toate materialele puse in opera vor avea cerintele minime de calitate certificate conform normelor legale. 5. SANATATEA OAMENILOR SI PROTECTIA MEDIULUI Lucrarile proiectate prevad reabilitarea termica a cladirii si implicit reducerea emisiilor cu efect de sera. Din lucrările proiectate nu se produc surse de poluare a aerului. Lucrările se vor realiza respectând prevederile Ordinului Administraţiei Publice nr. 135/2010 . La terminarea lucrarilor preconizate, constructorul are obligatia de a aduce aria afectata de schele si organizarea de santier in starea initiala. 6. ORGANIZAREA DE SANTIER SI MASURI DE PROTECTIA MUNCII Cerințe de securitate şi sănătate aplicabile pe şantier Pe şantier vor fi aplicabile cerințele de securitate şi sănătate în muncă aprobate prin e HG nr.300/2006 — cerințe minime de securitate pentru şantierele temporare şi mobile; e HG nr.355/2007 — supravegherea medicală a sănătății lucrătorilor, modificată; e HG nr.493/2006 — cerinţe minime de securitate referitoare la protecția lucrătorilor expuşi la zgomot; + HG nr.971/2006 — cerințe minime privind semnalizarea de securitate; e HG nr.1048/2006 — cerințe minime privind echipamentul individual de protecţie; » HG nr.1051/2006 — cerințe de securitate la manipularea manuală a maselor; e HG nr.1091/2006 — cerințe minime de securitate pentru locul de muncă; e HG nr.1146/2006 —cerințe minime de securitate la utilizarea echipamentelor de muncă; + HGnr.1218/2006 — cerințe minime de securitate la utilizarea agenților chimici; e HG nr.1876/2005 — cerințe minime de securitate la expunerea lucrătorilor la vibrații. De asemenea pe şantier se vor asigura cerințele de securitate şi sănătate în muncă rezultate din Legea nr.319/2006 a securității şi sănătății în muncă modificată şi a normelor de aplicare ale acesteia aprobate prin HG nr.1425/2006 modificate. 15

6.2 Identificarea riscurilor şi descrierea lucrărilor care pot prezenta riscuri pentru securitatea şi sănătatea lucrătorilor În continuare se prezintă în sinteză principalele lucrări care pot prezenta riscuri de accidentare şi/sau îmbolnăvire profesională pentra lucrători pe durata realizării lucrărilor specifice executării termosistemului la fațadele blocurilor, precum şi factorii de risc aferenți. Pe baza acestora, în cadrul planurilor proprii de securitate, antreprenorii şi subantreprenorii vor efectua evaluarea acestor riscuri şi stabilirea de măsuri tehnice, organizatorice, igienico- sanitare şi de altă natură a căror aplicare să prevină accidentele de muncă şi îmbolnăvirile 1 profesionale Nr. |Lucrări care implică riscuri Crt. |Descrierea lucrărilor 1. |Montarea şi demontarea schelei metalice tubulare. Lucrarea se va executa manual de o echipă de schelari specializaţi şi autorizați intern. Desfacerea tencuielii şi a placajelor ceramice exterioare la fațadă, în vederea aplicării termosistemului. Lucrarea se Lucrări de tencuială exterioară cu mortar la reparațiile panourilor de fațadă, a monolitizărilor dintre panouri, respectiv tencuieli interioare în jurul tocurilor la uşi şi planşeu subsol. Lucrările se execută manual de personal Prinderea şi strivirea de maşinile de pe şantier; prinderea, Identificarea riscurilor - lovirea, strivirea de obiecte transportate; căderea, prăbuşirea de materiale şi obiecte; căderea de la înălțime; păşirea în gol; alunecări, împiedicări şi căderi la acelaşi nivel. Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale şi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, întepătoare, abrazive; microtraumatisme repetate: Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale şi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, înțepătoare, abrazive; microtraumatisme repetate; Spălarea manuală a tencuielilor la fațadă şi a planşeului peste subsol. Demontarea confecţiilor metalice de pe faţada blocului (pentru aer condiționat, parapete etc.) Tăierea se execută cu polidiscul sau, după caz, cu flacără. Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale şi obiecte; desprinderea de materiale; jet, erupții. Căderea de la înălțime; pășirea în gol; proiectarea de materiale şi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, înțepătoare, abrazive; microtraumatisme repetate; contact cu obiecte fierbinți; contact cu flacără. 16

m a i ui n n e E i d Termoizolarea pereţilor exteriori, soclului, aticului, intradosului la balcoane şi planşeu subsol etc. cu polistiren expandat, extrudat sau vată minerală. Lucrarea se execută manual. Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale şi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; microtraumatisme repetate. Prelungirea consolelor metalice prevopsite pentru aerul condiționat. Lucrarea se execută prin lucrări de sudare electrică. Căderea de la înălțime; păşirea în gol, proiectarea de materiale şi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; contactul cu obiecte şi suprafeţe tăioase, înţepătoare, abrazive; microtraumatisme repetate; contact cu obiecte fierbinți; electrocutare prin atingere directă şi indirectă. Lucrări de demontare a: glafurilor exterioare la ferestre şi parapete balcon; tâmplăriei exterioare şi interioare din lemn şi metalice. Lucrările se execută manual cu personal calificat şi instruit. Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale! şi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, înțepătoare, abrazive; microtraumatisme repetate; Lucrări de înlocuire a: glafurilor exterioare la ferestre şi parapete balcon; tâmplăriei exterioare şi interioare din lemn şi metalice cu elemente similare din PVC, aluminiu prevopsit . E Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale şi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, înțepătoare, abrazive; microtraumatisme repetate; Demontarea şi remontarea glafurilor exterioare de la atic terasă şi desfacerea hidroizolației şi a stratului termoizolant existent, Lucrarea se execută manual de personal instruit. Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale şi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, înțepătoare, abrazive; microtraumatisme repetate; căderea la acelaşi nivel prin alunecare, împiedicare. 11. Repararea betonului de pantă pe porțiunile deteriorate şi rectificarea suprafețelor. Lucrarea se execută manual. Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale > şi obiecte; microtraumatisme repetate; căderea la acelaşi nivel prin alunecare, împiedicare. 17

12. Refacerea straturilor de terasă|Căderea de la înălţime; păşirea în gol; proiectarea de materiale Desfacerea şi refacerea|Proiectarea de materiale şi obiecte; căderea de materiale, 16. LL Termoizolarea plangeului de|Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale terasă şi a copertineloriși obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; balcoanelor cu polistiren|contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, înțepătoare, abrazive; expandat. Lucrarea se execută|microtraumatisme repetate; căderea la acelaşi nivel prin manual. alunecare, împiedicare. Strat de protecție a|Căderea de la înălțime; păşirea în gol; proiectarea de materiale termoizolației din polistiren|și obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; cu şapă de 4 mm armată cu|contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, înțepătoare, abrazive; plasă STNB. microtraumatisme repetate; căderea la acelaşi nivel prin alunecare, împiedicare. orizontală şi verticală|şi obiecte; căderea de materiale, obiecte de la înălțime; constituită din membrana|contactul cu obiecte şi suprafețe tăioase, înțepătoare, abrazive; autoadezivă si hidroizolație|microtraumatisme repetate; căderea la acelaşi nivel prin din membrana bituminoasă cu |alunecare, împiedicare. protecţie de granule minerale trotuarelor perimetrale|obiecte de la înălțime; microtraumatisme repetate; căderea la exterioare din beton. acelaşi nivel prin alunecare, împiedicare; zgomot. Transport cu autobasculanta a|Prinderea, lovirea, strivirea de mijlocul de transport sau de schelei inctalice, materialelor|încărcare; traficul rutier; şi molozului. 17, |Incărcarea manuală şi|Prinderea, lovirea, strivirea de mijlocul de transport sau de mecanizată în auto a[mijloacele de încărcare; proiectarea de materiale şi obiecte; materialelor şi molozului. căderea de materiale, obiecte de la înălțime; contactul cu obiecte şi suprafeţe tăioase, înțepătoare, abrazive; microtraumatisme repetate; căderea la acelaşi nivel prin alunecare, împiedicare. 6,3 Măsuri specifice de securitate în munca pentru lucrările care prezintă riscuri; 18

6.4 FE na sat a a n n = pr Pentru a contracara acţiunea factorilor de risc identificați la capitolul anterior, executanții lucrărilor de construcții de pe acest şantier vor avea în vedere măsurile specifice de securitate pentru lucrările care prezintă riscuri deosebite prevazute in PLANUL DE SECURITATE SANATATE AL SANTIERULUI Măsuri specifice de securitate şi sănătate. Măsuri de protecție colectivă şi individuală La acest obiectiv se vor lua şi măsuri specifice de securitate și sănătate în muncă care să asigure protecția colectivă şi individuală a lucrătorilor. Toate aceste măsuri care vor fi enumerate în continuare vor fi preluate de antreprenor şi subantreprenori şi incluse conform cerințelor de securitate adecvate, în planurile proprii de securitate şi sănătate. 6.4.1. Măsuri de protecție colectivă e Împrejmuirea şi semnalizarea şantierului. e Reglementarea accesului pe şantier. . Supravegherea medicală a stării de sănătate a lucrătorilor prin medicul de medicina muncii. . Instruirea tuturor lucrătorilor din şantier din punct de vedere al securității muncii şi situațiilor de urgență. Interzicerea şi controlul consumului pe şantier de alcool, droguri şi medicamente care produc modificări comportamentale. e Semnalizarea zonelor cu risc ridicat și specific de accidentare. e Asigurarea şi ținerea sub control a exploatării mijloacelor colective de protecţie. e Utilizarea cu prioritate a mijloacelor de protecţie colectivă în defavoarea celor de protecţie individuală. + Utilizarea de echipamente de muncă care respectă cerințele esenţiale de securitate şi care sunt certificate și marcate cu marcajul european CE. e Interzicerea fumatului pe şantier şi amenajarea locurilor speciale pentru fumat. * Asigurarea cerințelor minime de securitate pentru şantierele temporare şi mobile prevăzute de HG nr.300/2006. Asigurarea cerințelor minime de securitate pentru utilizarea pe şantier a substanțelor chimice periculoase conform HG nr.1218/2006 Asigurarea cerințelor minime de securitate pentru asigurarea securității şi sănătății lucrătorilor expuşi la zgomot. e Pozarea cablurilor electrice de pe şantier astfel încât să se evite pericolul împiedicării sau al electrocutării. e Utilizarea de tablouri electrice corespunzătore, sigure şi asigurate împotriva pericolului de a fi deschise de personal neautorizat. + Legarea la pământ a schelei metalice şi a carcasei metalice a utilajelor acționate electric şi măsurarea sistematică a rezistenței electrice a prizelor de pământ. » Încredințarea exploatării utilajelor şi autovehiculelor de pe şantier numai către persoane calificate şi instruite adecvat activităților şi riscurilor la care acestea vor fi expuse. e Interzicerea improvizațiilor pe şantier, indiferent care ar fi natura acestora. o Limitarea manipulării manuale a maselor şi utilizarea în acest scop a mijloacelor mecanice. 19

e Controlul depozitării pe şantier a materialelor în general şi a celor periculoase, în special. e Asigurarea respectării reglementărilor cu privire la înălțimea și stabilitatea stivelor, e Utilizarea pe şantiere a utilajelor de construcţii cu mijloace de semnalizare acustică la mersul înapoi. e Controlul accesului şi staționării riveranilor în zona de lucru. » Utilizarea potrivit reglementărilor a permiselor de lucru cu foc deschis. e Ţinerea sub control a utilizării echipamentelor individuale de protecție. e Semnalizarea şi împrejmuirea eventualelor puncte periculoase de pe şantier. e Crearea şi menținerea zonelor de siguranță în jurul săpăturilor schelelor şi a mijloacelor de ridicat. e Desfăşurarea activităţilor de prevenire şi protecție prevăzute de legislația în vigoare prin servicii interne/lucrători desemnați sau servicii externe abilitate. 6.4.2. Mijloace colective de protecţie În timpul execuției lucrărilor, pe șantier vor fi la dispoziție şi se vor utiliza după caz, următoarele categorii de mijloace colective de protecție: e podeţe de trecere e pasarele, rampe cu mână curentă e balustrade de protecţie e schele și eşafodaje e plase de protecție e îngrădiri diverse e garduri de protecție e parapete de protecție e indicatoare și semnalizări de securitate (panouri) fixe sau mobile e iluminat de siguranţă e semafoare şi lămpi cu lumină intermitentă e bariere e platforme de lucru Aplicarea măsurilor de protecţie colectivă şi utilizarea mijloacelor colective de protecţie va fi asigurată de conducătorii direcţi ai locurilor de muncă, iar ținerea sub control a acestora se va face prin verificările sistematice efectuate de serviciul intern/lucrătorul desemnat/serviciul extern de prevenire şi protecţie al antreprenorului/subantreprenorilor. _64.3.Echiparnente individuale de protecție Pe şantier se vor acorda echipamente individuale de protecție în conformitate cu listele de dotare întocmite urmare evaluării riscurilor. Acestea se vor acorda la acele locuri de muncă/posturi de lucru la care riscurile nu au putut fi eliminate prin măsuri tehnice sau organizatorice. La nivelul şantierului se vor asigura toate aceste echipamente, inclusiv înlocuirea imediată a acestora în situațiile în care s-a pierdut calitatea de protecție a echipamentului sau acesta a fost înstrăinat/pierdut. 20

6.5 În această ordine de idei, pe şantier lucrătorii vor purta în permanență următoarele categorii de echipament individual de protecţie: e vestă reflectorizantă; e cască de protecţie; e salopetă de protecție; e bocanci cu bombeu metalic; e mănuşi de protecție. De asemenea pe inventarul individual al lucrătorilor sau în inventarul formațiilor de lucru vor exista în permanență: e căşti, antifoane; e cizme de apă-noroi; e ham sau centuri de siguranță; e pelerine; e ochelari de protecţie; e pălmare; e echipament de protecție pentru anotimpul rece; Suplimentar față de cele de mai sus, electricienii de pe şantier vor avea în dotare: e mănuşi electroizolante de joasă tensiune; + cizme electroizolante de joasă tensiune; e mănuşi cu scurteircuitoare; e scule electroizolante. De asemenea, sudorii vor fi dotați suplimentar cu: o mănuşi de sudură; e mască de sudură adecvată tipului de sudură; cizme electroizolante; e şorț de sudură; e alte tipuri de echipament, funcție de lucrările de sudare pe care le au de executat. Ținerea sub control a dotării, utilizării şi întreținerii echipamentului individual de protecție se face prin intermediul controalelor efectuate de serviciul intern/lucrătorul desemnat/serviciul extern de prevenire şi protecție al antreprenorului/subantreprenorului Măsuri generale de organizare a şantierului stabilite de comun acord de către managerul de proiect şi coordonatorii în materie de securitate şi sănătate Potrivit legislației în vigoare, prezentul plan de securitate şi sănătate al şantierului trebuie ținut la zi pe toată durata realizării lucrărilor prin grija coordonatorului de securitate şi sănătate în muncă Tot prin grija coordonatorului în materie de securitate şi sănătate pe durata realizării lucrărilor, planurile proprii ale antreprenorilor şi subantreprenorilor vor trebui integrate în acest plan de securitate şi sănătate. 21

66 Din aceste considerente, managerul de proiect împreună cu coordonatorul în materie de securitate şi sănătate în muncă care va fi desemnat de beneficiar, vor stabili în faza de organizare de şantier şi măsurile generale de organizare a şantierului funcție de organizarea şi dotarea antreprenorilor şi a principalilor subantreprenori precum cerințele specifice de circulație şi trafic auto şi pietonal în zonele afectate de lucrări. După caz, aceste măsuri vor trebui să stabilească printre altele, care sunt zonele care vor fi afectate de şantier, care sunt restricțiile de circulație în acele zone, care sunt variantele de ocolire în aceste zone, care sunt masurile specifice de protecție pentru riverani, care sunt locurile de depozitare a materialelor rezultate din demolări şi dezafectări, care sunt locurile de depozitare a materialelor diverse, locurile de amplasare a barăcilor şi magaziilor de materiale mărunte etc. Funcție de aceste măsuri, antreprenorul îşi va putea elabora proiectul propriu de organizare de şantier. Amenajarea şi organizarea şantierului, inclusiv a obiectivelor edilitar-sanitare. Modalităţi de depozitare a materialelor. Amplasarea echipamentelor de munca prevăzute de antreprenori şi subantreprenori pentru realizarea lucrărilor proprii După elaborarea Proiectului de organizare de şantier, antreprenorul îl va supune spre aprobare de către Beneficiar. În cadrul proiectului de organizare de şantier antreprenorul va trebui să rezolve următoarele probleme: stabilirea baracamentelor; modul de desfăşurare a circulației pe durata de execuţie a lucrărilor; modul de depozitare a materialelor folosite; utilaje de construcţii; curent electric de forță şi iluminat; apa potabilă; apa caldă; canalizarea menajeră; evacuarea gunoiului, linii de telefon şi fax. Pe durata posesiei şantierului, antreprenorul este răspunzător de iluminare, măsuri de protecţia lucrătorilor provizorii, depozitarea materialelor, săpături, lucrări neterminate, siguranţa pentra public, utilizarea drumurilor. Antreprenorul va păstra deschise toate accesele la intrările blocului pe toată durata execuţiei lucrărilor. Atunci când închiderea unui astfel de acces este inevitabilă, cu acordul beneficiarului, se va face o notificare completă asupra operațiunilor către toţi proprietarii afectaţi, indicându-se durata acestora, evitându-se astfel eventuale conflicte cu aceştia. Depozitarea materialelor și manipularea acestora se va face astfel încât să fie avute în vedere accesele la intrările în bloc, asigurându-se trotuarele libere în permanență, Depozitarea materialelor se va face cu respectarea prevederilor din caictele de sarcini pentru fiecare material în parte şi cu respectarea cerințelor de securitate şi sănătate în muncă aplicabile. Pe toată durata execuției antreprenorul va trebui să elimine orice defecte cu privire la : + securitatea fiecărei persoane de pe şantier, atât a celor autorizate, cât şi a celor neautorizate; e luminile, barierele şi panourile de avertizare. Șantierul și împrejmuirea trebuie prevăzute cu mijloace de semnalizare şi panouri care să indice: - echipamentul de protecție obligatoriu; - regulile pe linie de securitate şi sănătate în muncă ce trebuie să fie respectate în incinta şantierului; - numele persoanelor care răspund de organizarea şantierului; - limita zonei de securitate; 22

6.7 căderea de obiecte de la înălțime Spațiile şi facilitățile destinate organizării de şantier. Organizarea şantierului de construcţii trebuie să satisfacă toate condiţiile de securitate şi de igienă a muncii. Numărul toaletelor va fi stabilit în funcție de numărul de muncitori estimat, astfel încât să se asigure minim un WC la 20 de lucrători. Atenţie! Prezenţa femeilor în şantier presupune toalete separate. Se vor asigura spații special destinate (vestiare) pentru schimbarea hainelor şi odihna în timpul pauzelor de lucru. Aceste spații vor avea posibilitate de încălzire în siguranță pe timp Se vor organiza spații pentru spălat pe mâini, dotate corespunzător cu apă curentă, (minim 20 litri/om), săpun etc. Se vor amenaja spații închise pentru servirea mesei Măsuri de coordonare stabilite de coordonatorii în materie de securitate şi sănătate şi obligațiile ce decurg din acestea Coordonatorul în materie de securitate şi sănătate pe durata realizării lucrărilor va trebui ca funcție de numărul de societăţi de construcţie prezente pe şantier şi de specificul lucrărilor pe care le execută să ia măsuri de coordonare a activității acestora, astfel încât să fie evitate Aceste măsuri de coordonare vor viza: Căile sau zonele de deplasare ori de circulaţie orizontale şi verticale Condiţiile de manipulare a diverselor materiale, în particular, în ceea ce priveşte interferența instalaţiilor de ridicat aflate pe şantier sau în vecinătatea acestuia Limitarea manipulării manuale a sarcinilor Delimitarea şi amenajarea zonelor de depozitare a diverselor materiale, în mod deosebit dacă se depozitează materiale sau substanţe periculoase Condiţiile de depozitare, eliminare sau de evacuare a deşeurilor şi a materialelor rezultate din dărâmări, demolări şi demontări Condiţiile de ridicare a materialelor periculoase utilizate Utilizarea mijloacelor de protecţie colectivă şi a instalaţiei electrice generale Măsurile care privesc interacţiunile de pe şantier Obligații ce decurg din interferența activităților care se desfăşoară în perimetrul şantierului şi în vecinătatea acestuia În organizarea activității antreprenorului trebuie avut în vedere că activitățile de pe şantier se interferează semnificativ cu activitățile curente din zonele riverane, cu atât mai mult cu cât este vorba despre o zonă de locuințe. În acest sens, în mod deosebit se va avea în vedere că: lucrările se vor executa pe străzi, la mică distanță de blocuri, de regulă în locuri înguste, cu spaţii mici de manevră pentru mijloacele de transport şi utilaje; e lucrările vor îngreuna circulația autovehiculelor riveranilor din blocurile din zonă; e activitatea se va desfăşura în prezența locuitorilor din zonă, în mare parte neobişnuiți cu astfel de lucrări de investiţii şi ca atare suspicioşi şi neîncrezători; » prezența copiilor şi altor persoane curioase în zonele cu riscuri deosebite de accidentare vor constitui pericole suplimentare în organizarea şi desfăşurarea activităților de pe şantier; 23

Pentru prevenirea accidentelor de muncă şi altor categorii de evenimente se vor lua următoarele măsuri: e se va colabora în permanență cu beneficiarul investiţiei în efortul de conştientizare a locuitorilor din bloc asupra necesității şi beneficiilor realizării acestor lucrări; e se va consulta beneficiarul investiţiei la stabilirea programului de execuţie a lucrărilor, astfel încât acesta să fie corelat — atât cât este posibil — cu necesitățile locatarilor ” se va acționa cu consecvență pentru rezolvarea amiabilă, în condiţii rezonabile a solicitărilor locuitorilor din bloc rezultate din disconfortul produs de şantier; + se va păstra un contact permanent cu cabinetul de asistență medicală din zonă, astfel încât în caz de accident să se poată interveni în timp util pentru acordarea unui ajutor calificat; e se vor anunța locatarii din bloc prin fluturaşi asupra lucrărilor care vor fi realizate, durata acestora şi a măsurilor de securitate care se impun a fi respectate pe durata execuției; se va insista și asupra aşteptărilor antreprenorului de la locatari; e se vor monta indicatoare de interzicere, avertizare, obligativitate după caz, care să atragă atenția asupra riscurilor de accidentare care nu au putut fi eliminate din sistemul de muncă prin măsuri de natură tehnică şi organizatorică; - se vor instrui în mod deosebit lucrătorii de pe şantier asupra riscurilor suplimentare rezultate din acest gen de interferenţe; în mod deosebit se va insista asupra riscurilor rezultate din altercații sau comportamente provocatoare față de locatari; e se va acorda o atenție deosebită înlăturării copiilor şi a locatarilor curioşi din preajma schelelor de pe şantier; e se va acționa pentru limitarea contactelor dintre lucrători şi locatari; în acest sens se vor asigura condiții sociale acceptabile, astfel încât să nu fie necesară apelarea la serviciile acestora; e se va interzice lucrătorilor să servească masa la locatari sau să achiziționeze alimente sau produse alimentare de la aceştia; e se va acorda o atenție deosebită verificării stării tehnice a mijloacelor de transport, utilajelor de construcții folosite la lucrări, inclusiv a funcționării ireproşabile a mijloacelor de avertizare şi semnalizare sonoră şi luminoasă ale acestora; e se va organiza cu deosebită atenție activitatea eventualelor mijloace de ridicat, a celor de încărcare de pe şantier, astfel încât să se prevină prezența în raza de acțiune a acestora a lucrătorilor şi a locatarilor; - se va insista asupra controlului disciplinei în muncă astfel încât să fie evitate riscurile specifice datorate executării de operații de muncă în afara cadrului legal şi/sau al proiectului (înstrăinări de materiale, transporturi, încărcări, turnări de betoane etc.) în folosul locatarilor; e se vor extinde măsurile de prevenire şi stingere a incendiilor specifice şantierului luându- se în considerare şi factorii de risc de incendiu datorați vecinătății gospodăriilor locatarilor şi activităților casnice ale acestora. În interesul şi pentru siguranța locuitorilor din zonă, aceştia vor fi avertizați sistematic, prin diferite mijloace să : e Nulase copii nesupravegheați pe stradă ! e Nuintre în raza de acțiune a utilajelor ! e Nuse apropie la mai puțin de 2 m de împrejmuirile şantierului sau de schele ! e Nuatingă cablurile electrice de pe șantier ! e Nucircule, dar mai ales să nu staționeze pe căile de circulație pentru autovehicule! + Nu distragă atenția şoferilor, mecanicilor de pe utilaje sau lucrătorilor de pe şantier ! e Discute eventualele probleme numai cu șeful lucrării ! 24

+ Nuseurce nici ziua nici noaptea pe materialele, maşinile şi utilajele de pe șantier ! e Nu distrugă mijloacele de avertizare sau pe cele de protecţie ! e Respecte semnificația indicatoarelor de securitate montate pe şantier ! 6.9 Măsuri generale pentru asigurarea menținerii şantierului în ordine şi în stare de 6. 10 curățenie Pentru asigurarea menținerii şantierului în ordine şi stare de curățenie, antreprenorul va avea în vedere următoarele măsuri cu caracter general: ” Controlul depozitării materialelor pe şantier numai în locurile anume destinate şi prevăzute în proiectul de organizare de şantier. e Interzicerea depozitării oricăror materiale pe căile de acces şi circulaţie şi în vecinătatea baracamentelor. e Menţinerea în perfectă e Interzicerea accesului pe Verificarea sistematică a semnalizării de securitate şi sănătate în muncă. O atenţie deosebită se va acorda celor de avertizare a lucrătorilor şi de semnalizare a locurilor de e Păstrarea stabilității e Controlul depozitării temporare şi evacuării de pe şantier a materialelor rezultate din demolări, dezmembrări sau demontări. Verificarea autovehiculelor care transportă materiale pe şantier şi înlăturarea celor cu caroseria incompletă sau defectă care scapă materiale din mers. e Desfăşurarea de către serviciul intern/lucrătorul desemnat/serviciul extern de prevenire şi protecție a acţiunilor sistematice de control pe şantier. Stabilirea la nivelul fiecărei formații de lucru a răspunderilor şi atribuțiilor concrete pentru menţinerea ordinii şi efectuarea curățeniei la locurile de muncă Indicații practice privind acordarea primului ajutor, evacuarea persoanelor şi măsurile de organizare luate în acest sens La nivelul antreprenorului vor fi luate măsurile organizatorice pentru acordarea primului ajutor în caz de accident. Dintre aceste măsuri amintim: stabilirea prin decizia administratorului/directorului general al societății a responsabilităților pe linia organizării și acordării primului ajutor în caz de accident; e instruirea sistematică a lucrătorilor cu privire la organizarea şi acordarea primului ajutor în caz de accident; e pregătirea în fiecare formație de lucru a minim 2 salvatori (de obicei şeful de formație şi înlocuitorul de drept al acestuia, dar nu numai) care să fie în măsură să acorde un ajutor adecvat e urmare evaluării riscurilor, elaborarea planului de acţiune în caz de pericol grav şi iminent în care sunt stabilite şi responsabilități privind acordarea primului ajutor în cazul în care urmare În organizarea activității de acordare a primului ajutor se va avea în vedere că în momentul în care se intervine pentru salvarea victimelor unui accident trebuie respectate următoarele Y Victima nu se deplasează Y Primul ajutor se acordă la locul accidentului; Y În primul rând se evaluează gravitatea stării victimei şi după această evaluare se alertează imediat ambulanța 25

* x x» 6. 1 Ținând cont de aceste principii se vor difuza următoarele instrucțiuni de acordare a primului ajutor în caz de accident, insistând ca acţiunile să se desfăşoare în ordinea de mai jos: 1. Izolarea zonei şi îndepărtarea curioşilor pentru a evita creşterea numărului de victime 2. Degajarea accidentatului. Se vor îndepărta obiectele tari şi ascuţite care pot răni accidentatul, se vor deschide eventualele ferestre, se vor desface nasturii de la gât, cravata, centura Degajarea accidentatului se face urmând următoarele precauții Y se urmăreşte menținerea permanentă a coloanei vertebrale în linie dreaptă (cap-gât-trunchi), pentru a se evita lezarea măduvei spinării în cazul unei fracturi de coloană; Y în cazul unei fracturi închise membrul fracturat se menține în poziția găsită, fără a încerca punerea în poziție normală; Y în cazul unei fracturi închise se evită manevrele inadecvate pentru a nu le transforma în fracturi deschise. 3. Acordarea primului ajutor Se verifica starea de conştiență. Daca se constatata ca victima nu este constienta : Se solicita ajutor Se elibereaza caile respiratorii ale victimei Se verifica existenta respiratiei Se controleaza existența circulației sângelui 4. Chemarea ambulanţei. Ambulanţa este chemată prin apel la 112. 5. Supravegherea victimei şi continuarea, dacă este nevoie, acordării primului ajutor până la sosirea ambulanței Modalităţi de cooperare între managerul de proiect, antreprenorul general, subantreprenori, lucrătorii independenți sau persoanele temporare Conform cu prevederile prezentului plan de securitate şi sănătate în muncă a şantierului, fiecare antreprenor/subantreprenor este obligat să elaboreze planul propriu de securitate şi sănătate pentru lucrările executate în şantier, să-l prezinte managerului de proiect şi coordonatorului în materie de securitate şi sănătate în muncă la nivelul proiectului şi să numească o persoană responsabilă cu securitatea şi sănătatea în muncă pe durata executării lucrărilor. Coordonatorul în materie de securitate şi sănătate în muncă la nivelul lucrării are dreptul de a verifica dacă antreprenorul/subantreprenorul şi-a instruit corespunzător personalul în materie de securitate și sănătate în muncă. Obligația generală a colaborării dintre angajatori este prevăzută în Legea nr.319/2006 a securității şi sănătății. în muncă, care prevede că atunci când în acelaşi loc de muncă îşi desfăşoară activitatea lucrători de la mai multe întreprinderi, angajatorii acestora sunt obligaţi: a) să coopereze în vederea implementării prevederilor privind securitatea, sănătatea şi igiena în muncă, luând în considerare natura activităților; b) să îşi coordoneze acțiunile în vederea protecției lucrătorilor şi prevenirii riscurilor profesionale, luând în considerare natura activităților; c) să se informeze reciproc despre riscurile profesionale; d) să informeze lucrătorii şi/sau reprezentanții acestora despre riscurile profesionale. Ca modalități de colaborare generale, valabile implicit şi pentru antreprenori, subantreprenori şi lucrători independenți, HG nr.1425/2006, de aprobare a normelor de aplicare a Legii nr.319/2006 a securității şi sănătății în muncă, prevede următoarele modalități: 26

1. Colaborarea angajatorului cu lucrătorii desemnaţi/serviciile interne/serviciile externe ai/ale altor angajatori, în situaţia în care mai mulți angajatori îşi desfăşoară activitatea în acelaşi loc de munca. 2. Includerea de clauze privind securitatea şi sănătatea în muncă la încheierea contractelor de prestări de servicii cu alţi angajatori, inclusiv la cele încheiate cu angajatori străini. 3. Pentru lucrătorii din întreprinderi şi/sau unități din exterior, care desfăşoară activități pe baza de contract de prestări de servicii în întreprinderea şi/sau unitatea unui alt angajator, angajatorul beneficiar al serviciilor va asigura instruirea lucrătorilor privind activităţile specifice întreprinderii şi/sau unităţii respective, riscurile pentru securitate şi sănătate în muncă, precum şi măsurile şi activitățile de prevenire şi protecţie la nivelul întreprinderilor și/sau unității, în general 4 Planul de securitate şi sănătate al şantierului . Prezentul plan s-a întocmit în paralel cu elaborarea proiectului de coordonatorul în materie de securitate şi sănătate în muncă pe durata elaborării proiectului 5, Planul propriu de securitate şi sănătate al (sub)antreprenorilor. Este şi el un instrument al colaborării deoarece el rezultă din planul de securitate şi sănătate al şantierului, cuprinzând detalierea măsurilor de prevenire şi protecţie pentru lucrările pe care le execută şi ținând cont de măsurile prevăzute în planul de securitate şi sănătate. Planul propriu al antreprenorului se transmite subantreprenorilor împreună cu planul de securitate şi sănătate al şantierului. 6. Şedinele de coordonare. Constituie o altă modalitate de colaborare între antreprenori, subantreprenori şi lucrători independenți. Ele se desfăşoară la inițiativa şi sub conducerea coordonatorului în materie de securitate şi sănătate pe durata execuției lucrărilor. La ele participă managerul de proiect, şeful de şantier, şefii de puncte de lucru, alte persoane cu răspunderi în domeniul securității şi sănătății în muncă de la antreprenori şi subantreprenori. 17. Analizele de stadiu fizic. Pot fi organizate fie direct de beneficiarul investiţiei, fie printr- un reprezentant al acestuia (societate de consultanță). Chiar dacă nu au ca obiect numai analiza securității şi sănătății în muncă, ele constituie o bună modalitate de colaborare între executanții lucrării, cu atât mai mult cu cât aceasta are loc în prezența sau la solicitarea beneficiarului. 8. Şedinţele de securitate şi sănătate în muncă. Se pot desfăşura atât săptămânal (la lucrări complexe), cât şi lunar, La aceste întruniri de regulă participă persoanele cu răspunderi în domeniul securității şi sănătății în muncă de la toţi angajatorii şi lucrătorii independenți de pe şantier. Au tocmai rolul de colaborare la implementarea pe șantie măsurilor de prevenire şi protecție. 9, Întrunirile ocazionale de securitate şi sănătate în muncă: Se organica fie în caz de evenimente, fie în pregătirea unor lucrări speciale sau periculoase care impun o coordonare sau o intervenție precisă a unor anumiți lucrători, angajatori sau presfătoii de sărvie 10. duditul de sistem de management al securității și sănătăţii ocupaţionale. Fste de asemenea o modalitate de colaborare. Are rolul de a identifica neconformitățile, abaterile de la sistemul de management al securității şi sănătății în muncă ale antreprenorului sau subantreprenorilor şi de a stabili acţiunile corective şi preventive necesare. Raportul cu acţiuni corective şi preventive aprobat de conducere, este trimis spre eliminarea deficienţelor tuturor celor implicați în funcționarea sistemului. 27

muncă. Este şi el un instrument de colaborare. De regulă se efectuează de serviciul intern/extern al antreprenorului şi are rolul de a identifica şi notifica în raportul de audit, toate neconformitățile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă aplicabile șantierului şi activităților care se desfăşoară pe acesta, indiferent de organizatorul activității la care au fost identificate. Eliminarea neconformităților 12. Inspecţia de securitate şi sănătate în muncă. Poate fi internă — în cazul în care se desfăşoară de personalul de specialitate de la beneficiar/consultanță, antreprenor sau subantreprenor — say externă — dacă se efectuează de organele de control de la Inspecţia Muncii/ITM, Inspecţia Sanitară de Stat sau de la Asiguratorul pentru accidente de muncă şi boli profesionale (în prezent Casa județeană de pensii). Ca mijloace de comunicare în colaborarea dintre antreprenori, subantreprenori şi lucrătorii independenți, se folosesc toată gama uzuală în această activitate. Amintim aici: contractul; protocolul; înțelegerea; planurile; telefonul; scrisoarea; e-mail-ul; nota telefonică; circulara. 7, PROTECȚIA ÎMPOTRIVA ZGOMOTULUI in timpul execuției lucrărilor se vor folosi utilaje care să asigure o protecție adecvată a locatarilor şi a muncitorilor. Se vor respecta orarul de liniste si in acea perioada se va evita folosirea sculelor care produc zgomote intense. 8. VERIFICAREA PROIECTULUI Verificarea proiectului se va face la cerinta A si C Intocmit, ing. Cristian PALADE 28

PROGRAM DE CONTROL AL CALITĂȚII LUCRĂRILOR ÎN FAZE DE EXECUȚIE, CONFORM LEGII NR.10/95 DENUMIREA LUCRĂRII REABILITARE TERMICA IMOBIL B-dul Take lonescu nr. 31 scara A+B AMPLASAMENT Jud. Timiş, Municipiul Timisoara, B-dul Take lonescu nr. 31 INVESTITOR PRIMARIA MUNICIPIULUI TIMISOARA In conformitate cu : Legea nr.10/1995 "” Legea privind calitatea in constructii” C56-85- Normativ privind verificarea calitatii lucrarilor de constructii si instalatii aferente HG925/1995 privind aprobarea Regulamentului de verificare si expertiza tehnica de calitate a proiectelor, a executiei constructiilor, complectat cu Indrumatorul de aplicare MLPTL nr. 77/N/1996 HG nr. 272/1994 referitor la Regulamentul privind controlul de stat in constructii HG. Nr. 261/1994 pentru aprobarea Regulamentului privind conducerea si asigurarea calitatii în constructii-Regulamentul privind stabilirea categoriei de importanta a constructiilor HG nr. 273/1994 privind Regulamentul de receptie a lucrarilor de constructii si instalatii aferente HG nr 853/2001 privind infiintarea Inspectoratului de Stat in Constructii H.G. nr 766/1997 Hotararea pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea in constructii HG 278/1994 Regulamentul privind certificarea calitatii produselor folosite in construcții HB458/1994 privind Regulamentul de receptie a lucrarilor de montaj utilaje, instalatii tehnologice si a punerii in functiune a capacitatilor de productie Se stabilesc urmatoarele faze:

1 |Predarea-preluarea amplasamentului PVR B,E | p- n m 2 |Inspectia suprafetelor curatate inaintea aplicarii termosistemului PVR BEP |. |Verificarea certificatelor de calitate/conformitate ale 3 materialelor:polistiren, adeziv, dibluri, masa de spaclu, plasa de fibra E+CQ+P | ce | 4 Verificare trasare cota profil de soclu PVR BE,P m 5 |Montarea şi efectuarea probelor de funcţionare a tâmplăriei PVR+FD B,E,P,I 6 |Inspectia modului de fixare a placilor de polistiren PVLA+FD BEP, Verificarea planeitatii suprafetelor inainte de aplicarea tenculelii - 7 decorative PVR BE 8 ui termosistemului PVR BE 9 |Desfacerea straturi existente la ultimul planseu PVR BE 10 Verificarea certificatelor de conformitate ale materialelor:polistiren, ee membrans stc 11 |Verificarea starii stratului suport pentru termoizolatia noua PVR BEP PIE _ 12 [Verificarea calitatii stratului de difuzie a vaporilor PVR BE Tr m 13 |Verificarea calitatii montajului termoizolatiei la terasa PVLA BEP 14 Verificarea calitativa a montajului meinbrelor hidroizolatoare- in PVR+ED BEP) camp,la imbinari si racorduri canalele de ventilatie 45 Verificarea montarii termoizolatiei la intradosul planseului peste PVRIFD BEP subsol 16 |RECEPTIE LA TERMINAREA LUCRARILOR PVR+FD B,E,P,I P - Proiectant PVR «Proces verbal de recepție B - Beneficiar PVLA - Proces verbal de lucrari ascunse E - Executant FD - Proces verbal de faza determinanta | - Inspector CC- Certificat de conformitate CA-Responsabil calitate Conform reglementărilor in vigoare ,executantul şi beneficiarul are obligația de a anunța cu cel puțin 10 zile înaintea fazei determinante pe cei care trebuie să participe la realizarea controlului şi întocmirea actelor. Beneficiarul va lua toate măsurile pentru aducerea la îndeplinire a obligațiilor ce-i revin conform Legii 10-1995. Un exemplar din prezentul program si actele mai sus mentionate precum si proiectul se vor anexa la Cartea tehnica a constructiei.” Proie En Că Executant: Beneficiar s.O/PROIECT CEMSRL A

Numele si prenumele verificatorului atestat Dr. ing. Marinov Victor-Radu Nr.13 data 01.02.2013 Persoana tizica Conform registrului de evidență Adresa : Timisoara Str. Gheorghe Dragomir, nr. 6 ap. 7 Tel. : 0723597203 REFERAT pentru verificarea de calitate la cerința A1 a proiectului: Reabilitare termica imobil B-dul Take lonescu nr. 31 scara A+B faza DT+DDE ce face obiectul contractului TIM/99 1. Date de identificare Proiectant general: S.C. PROIECT C&A S.R.L. Proisctant de specialitate S.C, PROIECT C&A S.R.L. Investitor PRIMARIA MUNICIPIULUI TIMISOARA Amplasarnent : judeţ/sector TIMIS, localitate TIMISOARA, B-dul Take lonescu nr. 31 scara A+B Data prezentării proiectului la verificare: 01.02.2013 2. Caracteristici principale ale proiectului şi ale constructiei : Constructie existenta propusa pentru reabilitare termica. Imobilul cu regim de inaltime S+P+4 are structura de rezistenta din panouri mari prefabricate. Peretii exteriori sunt portenti din panouri mari tristrat din beton armat (ba) si vata minerala (vm) (22 cm), peretii interiori sunt panouri mari prefabricate de 14 cm grosime, planseele sunt din semipanou de 15 din beton armat prefabricat, scarile sunt cu 2 rampe din beton armat prefabricat, acoperisul este de tip terasa necirculabila.Infrastructura este alcatuita din peretii de subsol avand 20 cm grosime, iar fundatia este continua din beton . Constructia nu prezinta avarii semnificative, Reabilitarea termica se va realiza prin placarea peretilor exteriori cu placi din polistiren expandat 10 cm, inlocuirea tamplariei din lernn cu tamplarie din PVC, inchiderea logiilor/balcoanelor cu tamplarie din PVC.Reabilitare termica planseu peste subsol - cu polistiren expandat de 5 cm grosime. Reabilitare termica planseu terasa - cu polistiren expandat de 12 cm grosime. 3. Documente ce se prezintă la verificare : - . Tema de proiectare DA — Certificatul de urbanism nr : 4620/12.12,2012 — Avize obținute — Autorizaţia de construcție Nr. ..................... de... iii iii int — Raportul expertizei tehnice DA -— Plansele desenate in care se prezinta solutia constructiva - Alte documente 4.Concluzii asupra verificării : (a) În urma verificării se consideră proiectul corespunzător, semnându-se şi ştampilându-se conform îndrumătorului ; (b) În urma verificării se consideră proiectul corespunzător pentru faza verificată, semnându-se şi ştampilându-se conform îndrumătorului,cu următoarele condiții obligatorii a fi introduse în proiect prin grija investitorului de către proiectant : REABILITAREA TERMICA NU MODIFICA GRADUL DE ASIGURARE SEISMICAAT CT ADI Am primit 7 exemplare X Investitori. Proiectant „TED COMER a a i i noi = so

Numele si prenumele verificatorului atestat ING. DEAC IOAN Nr.266 data 09.02.2013 FIRMA: Persoana fizica Conform registrului de evidență Adresa, telefon, fax : Timisoara, Calea Aradului nr. 8, Ap. 88 Tel 0256/436029 REFERAT pentru verificarea de calitate la cerința "C"-SECURITATEA LA INCENDIU a proiectului: Reabilitare termica imobil B-dul Take lonescu nr. 31 scara A+B faza DT+DDE ce face obieciul contractului TIM/101 1, Date de identificare Proiectant general: S.C. PROIECT C&A S.R.L. Proiectant de specialitate S.C. PROIECT C&A S.R.L. investitor PRIMARIA MUNICIPIULUI TIMISOARA Amplasament : județisector TIMIS, localitate TIMISOARA, B-dul Take lonescu nr. 31 scara A+B Data prezentării proiectului la verificare: 09.02.2013 2. Caracteristici principale ale proiectului și ale construcţiei : Constructie existenta propusa pentru reabilitare termica. Caracteristicile geometrice constructive ale cladirii sunt conform prevederilor din mernoriu tehnic social-culturale, agrozootshnice si industriale”, cladirea se inscrie in clasa Ill-constructii de importanta normala. Categoria de importanta in conformitate cu "Regulamentul privind stabilirea categoriei de importanta a construcijilor” este "C", Gradul de rezistenta la foc este |l-lll Structura de rezistenta fundatiile sunt din beton armat cm) -peretii interiori sunt panouri rari prefabricate de 14 cm grosime -planseele sunt din semipanou de 15 din beton armat prefabricat -scarile suni cu 2 rampe din beton armat prefabricat -acoperisul este de tip terasa necirculabila Reabilitarea termica se va realiza prin placarea peretilor exteriori cu placi din polistiren expandat 10 cm, inlocuirea tamplariei din lemn cu tarnplarie din PVC, inchiderea logiilor/balcoanelor cu tamplarie din PVC, Reabilitare termica planseu peste subsol - cu polistiren expandat de 5 orn grosime. Reabilitare termica planseu terasa - cu polistiren expandat de 12 cm grosime. Clasa de rezistenta la foc a placilor din polistiren este B-s2,d0, conform SR-EN 13501-1+A1-2010.

Reteaua de distributie pentru apa potabila existenta asigura debitul de incediu exterior la presiunea de 0.7 bar pentru interventia unitatii de pompieri a municipiului Timisoara. 3, Documente ce se prezintă la verificare : Tema de proiectare DA - Certificatul de urbanism nr: 4620/12.12.2012 —_ Avize obținute - Autorizaţia de construcție Nr. dB... ie ee ei eee _ Raportul expertizei tehnice (la proiectele de punere în siguranță la acţiunea seismelor, reabilitare tehnică, extinderi, modernizări etc.) - Memoriul elaborat de proiectant, în care se prezintă soluția adoptată pentru respectarea cerinței verificate DA - Plansele desenate in care se prezinta solutia constructiva - Alte documente 4.Concluzii asupra verificării : (a) În urma verificării se consideră proiectul corespunzător, semnându-se şi ștampilându-se conform îndrumătorului ; (b) În urma verificării se consideră proiectul corespunzător pentru faza verificată, semnându-se şi ştampilându-se conform îndrumătorului,cu următoarele condiții obligatorii a fi introduse în proiect prin grija investitorului de către proiectant: BUN PENTRU EXECUTIE CU RECOMANDAREA DE A SE ASIGURA FUNCTIONAREA HIDRANTIILOR IN MOD PERMANENT Am primit 7 exemplare Am predat 7 exemplare nvestitor/ Proiectant Verificator proiecte MLPTL nr. 1431 S.C, PROIECT C&A S.R.L. ing. PALADE Cristian

Numele si prenumele verificatorului atestat ANEXA Za RETEZAN REMUS Nr. 72 din IS apt2043 Calea Lugojului nr.67 Ghiroda conform re tii d SR Tel. +40754020500 BN REFERAT Privind verificarea de calitate la cerinta a proiectului P.T. 2 faza LPT] ce face obiectul contractului 1. Date de identificare*: - Proiectant general S.C. PROIECT C&A S.R.L. - Auditor Energetic ing. Vasile Olaru - investitor Primaria Municipiului Timisoara - Amplasament: B-dul Take lonescu, Nr. 31, Timisoara, Judetul Timis Data prezentarii pentru verificare : 17 apr. 2013 2. Caracteristici principale ale proiectului si ale constructiei Pentru proiectul prezentat exista Expertiza Energetica a cladirii si Certificat de performanta energetica a cladirii nr. 242 / 11.11.2012, Nota energetica 86,43 (C) Pereti exteriori — panouri mari tristrat din beton armat si vata minerala Termoizolatie — vata minerala 7,5 cm si strat exterior de protectie de 5 cm. Termoizolatia este discontinua, cele doua straturi din beton fiind solidarizate prin nervuri din beton Tamplarie exterioara — lemn cu geam din 2 foi de sticla simpla Propuneri de eficientizare energetica: - inlocuirea tamplariei din lemn cu tamplarie din PVC sau Aluminiu cu geam termoizolant - peretii exteriori vor fi placati cu un strat suplimentar de termoizolatie 3. Documente care se prezinta la verificare**: - Tema de proiectare - Certificat de urbanism nr. [1] emis de - Avize obtinute: La proiectantul general - Autorizatia de construire: nr. emisa de

- Raportul expertizei tehnice (la proiectele de punere în siguranta la actiunea seismelor, reabilitare termica, extinderi, modernizari, etc.) - Memoriul elaborat de proiectant in care se prezinta solutia propusa pentru respectarea cerintei verificate - Nota de calcul in care se fundamenteaza solutia propusa, programul de calcul si listingul - Alte documente | Raportul de Expertiza Energetica al cladirii Raport de Audit Energetic Certificat de Performanta Energetica a cladirii 4. Concluzii asupra verificarii:*** a) In urma verificarii se considera proiectul corespunzator, semnandu-se si stampilandu-se conform indrumatorului b) In urma verificarii se considera proiectul corespunzator pentru faza verificata, semnandu-se si stampilandu-se conform indrumatorului, cu urmatoarele conditii obligatorii a fi introduce in proiect, prin grija beneficiarului de catre proiectant: Proiectul este conform. Am primit __4___exemplare Am A N PS Investitor/Proiectant Verificator Tehnic Ateg RA 4 Dr. Ing. Remus Retsâtr a 14 SĂ STA nare NR. 08408 *Se vor preciza - Constructie noua/existenta/care se pune in siguranta, modernizare, reabilitare, extindere, etc. - Tipurile si caracteristicile constructive: - Dimensiuni - Functie principal - Conditii de amplasament si de vecinatati care au legatura cu cerinta verificat (zona seismic, natura terenului, zona eoliana, etc.) **Se inscriu documentele prezentate de proiectant si verificate efectiv, In cazul in care documentele prezentate sunt insuficiente se cere proiectantului completarea acestora, fixandu-se un termen, Referatul se completeaza dupa completarea documentatiei, ***Se inscriu numai in situatia specifica (a) sau (b)